Er was een tijd dat ik het ook belangrijk vond. Dat ik er alles aan deed om het voor elkaar te boksen. Met jaarsalarissen als budget waarbij ik de gekste dingen verzon en videoproducties draaide van tienduizenden euro’s alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Ik was jong(er) en had vooral de ambitie om award winnend werk te maken. Want dán pas deed je ertoe. Als mens. Als bedrijf. Als mens bij een bedrijf. Die awards won ik zeker, ambitieus als ik als twintiger was. Wat ik destijds alleen niet doorhad, was dat ik mezelf verloor. In elleboogstoten. In mezelf zo belangrijk en onmisbaar vinden dat ik niets meer was dan een verschrikkelijke mens. Op bijna alle fronten.
Generatie borstklopperij
Wanneer ik vandaag de dag door mijn timeline scroll, zijn het allang niet meer de twintigers die dagelijks het succes van awards, nieuwe klanten of eigen werk vieren. Of die kenbaar maken hoe goed hun zakelijke prestaties wel niet zijn. Natuurlijk begrijp ik dat je erkenning wilt voor wat je doet. Ik weet als geen ander dat je als bedrijf (of freelancer) gewoon erg weinig (openlijke) waardering krijgt: je bent tenslotte zo goed als je laatste werk. Maar leven we echt in een tijd dat dit soort borstklopperij een sales-mechanisme is omdat we écht geloven dat ‘onze klanten’ hier meer belang aan hechten dan aan wie wij zijn? Als mens. Als bedrijf. Ik weiger te erkennen dat borstklopperij en awards maatstaven zijn voor goed of slecht werk: het is immers je taak als creatief bureau of eenpitter om goed werk te leveren. Bovendien is die definitie gezien de huidige publieke opinie toch telkens aan veranderingen onderhevig.
Het échte succes is kiezen om te leven
Begrijp me niet verkeerd. Ik ben ook retetrots op mijn werk voor prachtige Hollandse merken zoals HEMA en Efteling, maar ik vind andere dingen gewoon een stuk belangrijker om te vertellen. Dat iemand zo moedig is geweest om een goedlopende dtp-eenmanszaak op te geven voor een droom als personal stylist. Of dat iemand er bewust voor kiest met minder genoegen te nemen omdat haar zoontje meer voor haar oplevert dan het geld van de zoveelste opdracht. Dát soort mensen verdienen voor mij de wereld. Omdat ze ervoor kiezen dat een succesvol leven meer is dan werk alleen. Dat brengt jou als klant zoveel meer dan alleen goed werk. Het brengt je rust: één van de belangrijkste factoren voor succes.